Huidverzorging op maat nieuwe trend

4 december 2013

Innovatiepijler: Transformatie door innovatie

Huidverzorging op maat is een opkomende trend in de schoonheidsindustrie. Steeds meer cosmeticamerken willen je huid eerst opmeten vooraleer ze je een potje aansmeren. Want meten is weten, en >

 De nieuwste generatie beautymerken neemt niet langer genoegen met anonieme potjes en tubes. Zij halen alles uit de kast om verzorging op een persoonlijkere manier te benaderen (zie ook kader). Een van de belangrijkste pioniers is het Franse skincaremerk Ioma - draai de naam om en je leest 'a moi'. Ioma bestaat nog maar drie jaar, maar de Frans-Libanese oprichter Jean Michel Karam (44, foto) ziet het groots. De steenrijke ingenieur, die meer dan vijftig technologische patenten op zijn naam heeft staan, sloot onlangs zelfs een partnership met grootmacht Unilever, om de groei van zijn bedrijf te versnellen. In Belgie sloeg Ioma de handen in elkaar met parfumerieketen Ici Paris XL.

864 cremes

Concreet gaat het 'beauty op maat'-scenario van Ioma als volgt. In een winkel van Ici Paris XL kan je je huid gratis laten opmeten met een nogal futuristisch apparaat (grote foto), dat tjokvol micro­sensoren zit. Niets ontsnapt aan de priemende blik van de sensoren. Ze vertellen je onverbloemd hoe het gesteld is met de hydratatie van je huid, verstopte porien, talgafscheiding, UV-schade, pigmentvlekjes, roodheden, fijne lijntjes en rimpels. Het toestel kan zelfs rimpels opsporen die pas binnen enkele jaren zullen opduiken. Drie minuten later komt er uit het apparaat een 'voorschrift' gerold, samen met enkele micro- en macroscopische foto's van je huid. Aan de hand van het voorschrift ontvang je een lijstje met producten die precies aan jouw huidbehoeften voldoen. Voor wie het graag nog persoonlijker heeft, stellen de Ioma-consulentes ter plaatse een creme samen. De exacte dosering van de serums wordt met een pipet aangepast, en vervolgens gemengd met de basiscreme. >, zegt Karam fier. Maar is dat niet wat teveel van het goede? De ingenieur meent van niet. >

Geen nummertje

Waarom moeten we nu per se een gepersonaliseerd beauty-verdict krijgen? Zijn gewone cremes dan opeens ontoereikend geworden? Die producten doen ook goede dingen. Maar ze kunnen nooit zo effectief zijn als een creme die 100% op jouw huid is gebaseerd>>, vindt Karam. >Op termijn wil de Fransman zelfs naar absolute personalisatie gaan. > Dat principe probeert Ioma nu al op kleine schaal uit. Zo lanceerde het merk onlangs een (duur) product waarmee je zelf de hydratatie van je huid kan meten. In de dop van de 'Booster Jeunesse' (foto) zit een supersonische sensor verwerkt. Je houdt de dop 's ochtends enkele seconden tegen je wang. Wanneer er meer dan drie van de tien LED-lampjes gaan branden, heeft je huid die dag nood aan extra hydratatie.

Curiosity

De sensor in die dop is niet zomaar een gadget. Het gaat om MEMS, minuscule sensoren die veranderingen in hun omgeving kunnen registreren. Karam, een doctor in de micro-elektronica, heeft met zijn uitvinding al bakken geld verdiend. De MEMS-sensoren zorgen er bijvoorbeeld voor dat een airbag tijdig uitklapt, dat vliegtuigen weten hoe hoog ze moeten vliegen en dat het scherm van een smartphone kantelt. De technologie zit zelfs in de Curiosity verwerkt, de Nasa-robot die moet detecteren of er water is op Mars.

Curiosity deelt zijn geavanceerde microtechnologie dus met een... gezichtscreme.Waarom besloot de zakenman om zijn sensoren ook in cosmetica te gaan toepassen? industrie.>> Niet veel later was Ioma geboren - een bedrijf dat tussen beauty en techniek schippert. >, lacht Karam. > De beautyproducten van Ioma zijn te koop bij Ici Paris XL. De kant-en-klare cremes kosten tussen 29 en 86 euro, voor op maat gemaakte producten betaal je algauw 260 euro. Je kan je huid ook laten opmeten bij een veertigtal geselecteerde Ici Paris XL-filialen. De analyse is gratis en zonder afspraak. 

 

Bron: Metro