Chipmaker Melexis gooit hoge ogen

20 oktober 2013

Economische pijler: Fabriek van de toekomst

De chipproducent Melexis was gisteren voor een keer het hipste bedrijf op de Brusselse beurs. Een recordomzet en prima vooruitzichten deden beleggers het technologiebedrijf herontdekken.

Melexis-topvrouw Francoise Chombar zegt versteld te staan van de plotse interesse in haar bedrijf. 'Met uitzondering van de crisis hebben we elk kwartaal al groei geboekt, en vooral op eigen kracht, niet door overnames. In steeds meer wagens komen steeds meer sensoren. De levenscyclus van onderdelen in de auto-industrie is langer dan in veel andere sectoren. Dat leidt tot een zekere stabiliteit. Oke, er is prijsdruk, maar die is er altijd geweest. Voorlopig zien we niet massaal nieuwe Aziatische spelers op onze markt opduiken. Het blijft een markt van Europese, Japanse en Amerikaanse bedrijven.'

Auto's die autonoom rijden

'Daardoor zijn onze resultaten op lange termijn redelijk goed voorspelbaar. Tenzij we echt fouten gaan maken. Maar zekerheid hebben we nooit. Sommige fabrikanten bestellen bijvoorbeeld tezelfdertijd sensoren bij twee fabrikanten. We moeten alert blijven. Onze sensoren bevinden zich letterlijk overal in de wagen. Heel veel zitten onder de motorkap. Maar er zijn ook sensoren die de pedalen aansturen of chips waarmee je contactloos de wagen kan starten. Of systemen om de wagen automatisch afstand te laten houden van zijn voorganger. Er wordt heel veel gepraat over een toekomst met chauffeurloze wagens. Wel, de technologie bestaat al. En we hebben er heel wat producten voor. Ik schat dat die wagens tegen 2025-2030 realiteit zijn.' U wil die sensoren ook verkopen aan andere sectoren.'

Crisis en precrisis

'Voor de crisis boekten we een kwart van onze omzet buiten de autosector. Tijdens de crisis hebben we ons vooral op onze kernmarkt gericht. Een goede keuze, maar nu willen we terug naar die precrisissituatie, dat is een goede verdeling. Er zijn veel mogelijkheden voor onze producten. Neem witgoed. Zo zitten onze temperatuursensoren in haardrogers. Ze moeten vermijden dat je haar oververhit raakt.'

 

30% personeel in Belgie

'Ongeveer 30 procent van ons personeel, bijna 250 werknemers, bevindt zich in Belgie. In Ieper hebben we een belangrijke testfaciliteit. 40 procent van wat we maken, passeert daar en wordt er getest op fouten. De kennis die daarvoor nodig is, geven we niet graag in handen van een derde partij.De vraag naar auto's verschuift naar het Oosten, de productiecapaciteit volgt. Dat is nu eenmaal zo. We mogen de gezondheid van de sector niet afrekenen op het aantal auto's dat geproduceerd wordt.'

 

Bron: Mediafin